Kolb's Teoría - Teoría de Kolb
Reflexión - Reflexión
Reflexión sobre El Modelo Kolb
El método de Kolb lo podemos enmarcar dentro de la psicología de las
organizaciones y más concretamente en el aprendizaje y solución de problemas.
La idea básica de este método es la integración del aprendizaje abstracto y la
solución de problemas en un único método. Mientras que el planteamiento más
utilizado en la formación actual es:
Kolb propone un proceso para
integrar la solución de problemas y la formación abstracta; este proceso, según
Kolb, es similar al aprendizaje que ocurre en cualquier trabajo real.
Fase 1. Realizar una
experiencia concreta e inmediata. Los alumnos se deben involucrar en
una actividad; esta actividad puede ser completamente nueva, sin necesidad de
tener unos conceptos previos
Fase 2. Observar y reflexionar
sobre la actividad anterior. La idea es que se reflexione sobre la
experiencia que ha realizado y además reflexionar desde distintas perspectivas.
Fase 3. Formación de conceptos
abstractos y generalizados. La idea es integrar las reflexiones de la
fase anterior y formar un modelo teórico.
Fase 4. Poner a prueba los
conceptos en situaciones nuevas. Con la teoría formada en las fases
anteriores debe ser capaz de tomar decisiones y solucionar problemas.
Este método exige cambiar el rol
del profesor, la planificación del curso comenzando por el problema a resolver
y el tipo de recursos que han de ser utilizados para trabajar con alumnos que a
su vez también transforman su rol de acuerdo al proceso de formación y se
pueden catalogar y apoyar en su formación
convirtiéndolos en:
- ·
Activos
- ·
Reflexivos
- ·
Teóricos
- ·
Pragmáticos
Donde todos aprenden mejor desde
sus propias perpectivas y necesidades….
Reflections on Kolb
Model
The method of Kolb can frame it within the
organizational psychology and specifically in learning and problem solving. The
basic idea of this method is the integration of abstract learning and problem
solving in a unique method. While the most widely used approach in the current
lineup is:
Kolb proposed a process to integrate problem
solving and abstract formation; This process, according Kolb, is similar to the
learning that takes place in any real work.
Step 1. Conduct a
concrete and immediate experience. Students should be involved in an activity;
This activity can be completely new, without having some preconceptions
Step 2. Observe and
reflect on the previous activity. The idea is to reflect on the experience he has done and also reflect
different perspectives.
Step 3. Formation of
abstract and generalized concepts. The idea is to integrate the insights of the previous phase and form a
theoretical model.
Phase 4. Testing
concepts in new situations. With the theory formed at earlier stages should be able to make
decisions and solve problems.
This method requires changing the role of
teacher, course planning starting with the problem to solve and the kind of
resources that are to be used for working with students who in turn also
transform its role according to the training and can cataloging training and
support in making them:
• Assets
• Reflective
• Theoretical
• Pragmatic
Where all learn best from their own
perspectives and needs ....
Reflexión sobre El Modelo Kolb
El método de Kolb lo podemos enmarcar dentro de la psicología de las
organizaciones y más concretamente en el aprendizaje y solución de problemas.
La idea básica de este método es la integración del aprendizaje abstracto y la
solución de problemas en un único método. Mientras que el planteamiento más
utilizado en la formación actual es:
Kolb propone un proceso para
integrar la solución de problemas y la formación abstracta; este proceso, según
Kolb, es similar al aprendizaje que ocurre en cualquier trabajo real.
Fase 1. Realizar una
experiencia concreta e inmediata. Los alumnos se deben involucrar en
una actividad; esta actividad puede ser completamente nueva, sin necesidad de
tener unos conceptos previos
Fase 2. Observar y reflexionar
sobre la actividad anterior. La idea es que se reflexione sobre la
experiencia que ha realizado y además reflexionar desde distintas perspectivas.
Fase 3. Formación de conceptos
abstractos y generalizados. La idea es integrar las reflexiones de la
fase anterior y formar un modelo teórico.
Fase 4. Poner a prueba los
conceptos en situaciones nuevas. Con la teoría formada en las fases
anteriores debe ser capaz de tomar decisiones y solucionar problemas.
Este método exige cambiar el rol
del profesor, la planificación del curso comenzando por el problema a resolver
y el tipo de recursos que han de ser utilizados para trabajar con alumnos que a
su vez también transforman su rol de acuerdo al proceso de formación y se
pueden catalogar y apoyar en su formación
convirtiéndolos en:
- · Activos
- · Reflexivos
- · Teóricos
- · Pragmáticos
Donde todos aprenden mejor desde
sus propias perpectivas y necesidades….
Reflections on Kolb
Model
The method of Kolb can frame it within the
organizational psychology and specifically in learning and problem solving. The
basic idea of this method is the integration of abstract learning and problem
solving in a unique method. While the most widely used approach in the current
lineup is:
Kolb proposed a process to integrate problem
solving and abstract formation; This process, according Kolb, is similar to the
learning that takes place in any real work.
Step 1. Conduct a
concrete and immediate experience. Students should be involved in an activity;
This activity can be completely new, without having some preconceptions
Step 2. Observe and
reflect on the previous activity. The idea is to reflect on the experience he has done and also reflect
different perspectives.
Step 3. Formation of
abstract and generalized concepts. The idea is to integrate the insights of the previous phase and form a
theoretical model.
Phase 4. Testing
concepts in new situations. With the theory formed at earlier stages should be able to make
decisions and solve problems.
This method requires changing the role of
teacher, course planning starting with the problem to solve and the kind of
resources that are to be used for working with students who in turn also
transform its role according to the training and can cataloging training and
support in making them:
• Assets
• Reflective
• Theoretical
• Pragmatic
Where all learn best from their own
perspectives and needs ....
Internet Fuente - Fuentes de Internet
Hello,
ResponderEliminarSorry that it has taken me so long before I come to comment! I am really impressed, how nice your blog looks! Good work!
I'd appreciate, if you could add my sunaitis-mail to your settings for "send a notification when someone comments". It might be that you already did it, but since the are no comments yet, I haven't been receiving any reminders :). However, I am over the worst rush weeks now, and will have more time to mingle with you in your blogs later.
I'd also appreciate, if you added "translate" gadget to the blog. This way following even your Spanish post would be easy for me!
You have found several good presentations on Kolb's cycle, plus you have also added your reflections. Good!
- Irmeli
Yee! It works! This was the first comment in this blog and I immediately got a reminder to my mail. Good, all the settings are fine, and we are ready to have lots of interesting conversations in this pretty blog!
ResponderEliminarIrmeli